Ana Sayfa
· KARMA YEM SANAYİ ve GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALAR (GDO)
· Evcil Hayvanlarda Gebelik Süreleri
· Yumurtadan Civciv oluşumu - gün gün kuluçka
· At ve Tay
· Vitamin B12 ve Bellek
· Melamin ve Gıdalar !
· Sütün Önemi ve Besleme
· Çocuklarınız ne yiyor?
· GMO Pirinçte İnsan Geni Var!
· Soğuk Hava Muhafazası
· Küresel Isınma - Hayvancılık - Metan
· Kahvaltı Tabağındaki Beyaz Zehir !
· Nişastanın Jeletinizasyonu
· Küresel Isınma, Su kaynakları ve Tarım
· Bağışıklık Sisteminin Yapısı
· Bozulabilir Gıdalar için Depolama Koşulları
· Gıda Katkı Maddeleri
· Çocuk ve gençler kötü besleniyor
· Omega-3 : 6 dengesi çok önemli
· Yoğurdun standardı niye değişti?
· Türkiyenin Yoğurtları
· Gıda güvenliğinden Tarım Bakanlığı sorumlu
· Yoğurtta protein kavgası
· TÜRKİYENİN EKONOMİK KRİZDEN ÇIKMASINDA ZİRAATİN ÖNEMİ-H.OKAN BALCIOGLU
· Resmi Tatil Günleri_2014
· Damacana ve Pet Şişelerde Yer Alan Numaraların Anlamı Nedir?
· Aç kalmak kilo aldiriyor - Prof.Dr. Osman Müftüoğlu
· Folik Asit Ne İşe Yarıyor?
· GDO NUN SOSYAL, EKONOMİK, POLİTİK VE DİNİ BOYUTU
· Dioksin hakkında detaylı bilgi
· Trans Yağlar ve Zararları
· Altın Oran ve Doğadaki Matematik
· Çocuklarınıza süt içirmeyin!
· Kolesterol ilaçları...???
· Kolesterol nasıl düşer...
· GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALAR (GDO): SON MU, SONSUZLUK MU?
· Tavuk eti Hormon Kargaşası...
· 2013-2014 EĞİTİM ÇALIŞMA TAKVİMİ
· Dünya Nüfus artışı ve bunun Tarım ve İklim değişimleri üzerindeki etkileri
   FAYDALI LİNKLER
  ZİYARETÇİ SAYILARI
Online 27
Günlük 0
Aylık 0
Yıllık 0
Genel Toplam 629564
Vitamin B12 ve Bellek

30 Temmuz 2007 - Hürriyet

Prof. Dr. Osman MÜFTÜOĞLU  

Bellek kaybı kader değil

Ünlü ve başarılı bir işadamıydı, şimdi işlerini yavaş yavaş çocuklarına devrediyor. Hayatı çalışmak, yeni işler üretmek ve yeni iş alanları açmak, yeni fabrikalar kurmakla geçmiş.

Henüz yetmişli yaşlarda ama kilo problemi, şekeri ve biraz da kolesterolü var. Son iki yıldır giderek artan bellek kaybından şikayetçi. Bu hastama anlattıklarımı öğrenmek istiyorsanız bu yazıyı lütfen daha dikkatli okuyun ve unutmamaya çalışın!

UNUTKANLIK sorununun biraz fazla abartıldığı düşüncesindeyim. Unutkanlık ya da bellek problemleri nedeniyle gelen çoğu hastanın sorununun "unutkanlık"tan çok, "dalgınlık" olduğunu biliyorum. Dalgınlıkla unutkanlık arasında önemli farklar var. Dalgınlık çoğu kez iki-üç hatta dört işi birden yapmaya çalışan "çok işlemci beyinler"in ya da "odaklanma problemi" yaşayanların sorunudur. Eğer beyninizi çok işlemci bir cihaz gibi kullanmayı inatla sürdürürseniz dalgınlıktan kurtulamazsınız. Çünkü "kafanızda tilkilerin sayısı arttıkça tilkiler üzerindeki kontrolünüz" azalır. Ayrıca belleğinizi bir şeyi hatırlamaya zorladığınızda herhangi bir şey ya da biri zihninizi çelerse dikkatinizin dağılması, odaklanma noktanızın karmakarışık hale gelmesi, belleği olumsuz yönde etkiler. Eğer unutkanlık sorununuz olduğunu düşünüyorsanız, önce bunun bir dalgınlık problemi olup olmadığına dikkat edin.

KONSANTRASYON YETENEĞİ

Hastama ısrarla hatırlattığım bir nokta da "doğru kayıt yapmayı" unutmaması oldu. Bir şeyi doğru hatırlayabilmeniz için en önemli şey, onu doğru kaydetmiş olmanızdır. Beyninize doğru bir şekilde kazandırmadığınız, yani "kendinize ait hale getirip kalıcı belleğinize kodlayarak yerleştirmediğiniz bilgileri" daha sonra hatırlamanız olanaksızdır. Edindiğiniz her bilgiyi, görüntüyü, sesi, duyguyu kaydetmiş olsaydınız beyniniz çöplüğe dönerdi.

Bilgiler, belleğinizde başlangıçta sadece geçici izler bırakır. Eğer o bilgiyi edinirken dikkatinizi iyice toplar ve yoğunlaştırsanız bilgiyi daha kolay edinirsiniz. Yani belleğin doğru çalışabilmesi için birinci aşama, o bilgi üzerinde dikkati toplama ve yoğunlaşmadır. Yaşlanan insanların zaman içerisinde bilgi kaydında zorlanmalarının başlıca nedeni, yaşlandıkça belirginleşen "konsantre olma", "odaklaşamama" zaafıdır.

Depresif hastalarda ortaya çıkan bellek problemlerinin arkasında da bu konsantrasyon kaybının önemli etkisi vardır. Depresyon sorunu yaşayanlarda unutkanlık sık görülür ve pek çok nedeni vardır, ama odaklanma güçlüğü ve buna bağlı kayıt eksikliği, bilgiyi edinme zaafı ilk sırada yer almaktadır. Yaşlanan insanlarda ortaya çıkan depresyon eğiliminin de dikkati yoğunlaştırma zafiyetine katkısı olduğu bilinmektedir.

DAHA SIK HATIRLAYIN

Bazen bilgiyi doğru bir şekilde belleğinize kaydetmeniz de yetmez. İyi bir sonuç için bu kaydın pekiştirilmesi de önemlidir. Beyindeki sinir hücrelerine yerleşen bilgilerin tipi, büyüklüğü, kolaylığı, zorluğu, basitliği ya da karmaşıklığına göre pekiştirilme işlemi zor veya kolay, uzun ya da kısa sürelidir. Sinir hücreleri arasındaki bağlantıların içinde yürüyen milyarlarca kimyasal mesaj gelgitlerinin ve bu çabaların sonucunda ortaya çıkan bilginin kalıcı hale gelmesi süreci pek çok nedenle aksayabilir. Uyku sorunu yaşayanlarda, duygu-durum bozukluğu problemi olanlarda işte bu pekiştirme süreçlerinde de sorunlar çıkabilmektedir.

Eğer kaydettiğiniz bir bilginin kalıcı olmasını, size uzun süre hizmet etmesini istiyorsanız o bilgiyi daha sık kullanın veya hiç olmazsa daha sık hatırlamaya çalışın. Bilgi anımsandıkça, yani gelgitlerle kendine daha doğru yollar bulup bu yollardaki izlerini sağlamlaştırdıkça daha çok

sizin olacak, daha az unutulacaktır.

BELLEK NASIL DESTEKLENİR

Ben bellek sorunu yaşayanlara düzenli Folik Asit, B6 ve B12 desteği almalarını öneriyorum.
Günde 400 mikrogram Folik Asit, 1-2 miligram B6 vitamini, 5-6 mikrogram B12 vitamini belleği desteklemek için yetiyor.

B12 vitaminin "beynin sütü" gibi olduğunu düşünüyorum. Beyin hücrelerinin, özellikle bu hücreleri sarıp sarmalayan, birbiriyle bağlantısını sağlayan sistemin bu vitamin olmadan sağlıklı kalamayacağı kesin. Bu vitaminin azlığı nöronlarda hasara yol açıyor.

Sigara ve içki içenlerde B12 vitaminini eksikliği daha çok görülüyor. Vejetaryen beslenenlerde veya yeteri kadar hayvansal besin yemeyenlerde B12 eksikliği ortaya çıkabiliyor. Sindirim sistemi yaşlandıkça B12 vitaminini emmekte zorlanıyor. Bu nedenle B12 eksikliğini enjeksiyonlarla telafi ediyoruz.

B6 vitamini kullanırken son derece dikkatliyiz, çünkü bu vitaminin fazlası uç sinirlerde yani el ve ayak parmaklarında uyuşma, yanma ve karıncalanma gibi sorunlara yol açıyor.

Bellek sorunlarıyla mücadelede kullandığımız başka bir destek var: Omega-3 yağ asitleri. Omega-3 yağlarının belleğe güç, kuvvet, keskinlik kazandırdığını gösteren güvenilir çalışmalar var.

Bellek problemi olanlarda kullanılan en etkili bitkisel ürün ise Ginkgo Biloba özütleri. Bu bitkiden elde edilen saf ekstreler eğer güvenilir bir firmanın ürünüyse -reçeteli olan ve ilaç firmalarınca üretilenleri tercih etmelisiniz- zannettiğinizden daha çok fayda sağlayabiliyor.

Ben bu hastama yukarıda bahsettiğim desteklere ek olarak günde 50 ünite kadar E vitamini kullanmasını da tavsiye ettim. Umarım yararlanır.

DUYGULAR İYİ HATIRLATIR

Hafıza bozukluklarınıza ilaçlarla çareler aramadan önce yapılması gerekenler var. Anlam kattığınız, duygularınızı içine yerleştirdiğiniz, heyecan, keyif, coşku, mutluluk ya da korku, endişe hissettiğiniz bilgiler belleğinize daha kolay kazınır. 11 Eylül günü New York´taki felaketi asla unutmazsınız, hatta o felaketi ilk duyduğunuz yeri, anı, ortamı, o anda sizinle birlikte olanları, o günün hava koşullarını ve belki de giydiniz kıyafetleri bile hatırlarsınız. Nedeni, o hatıranın beyninize daha yoğun bir bilgi bombardımanıyla kaydedilmiş olmasıdır. Eğer odaklanmayı becerebilirseniz, bilgiyi tekrar tekrar kullanabilirseniz bilgi daha çok sizin olacaktır. İyi bir gece uykusunun en güçlü bellek ilaçları kadar etkili olduğunu da unutmamanızda fayda var.

  ALTIN SPONSOR

  SPONSORLARIMIZ
  ÜYE GİRİŞİ
  KÜÇÜKBAŞ
  BÜYÜKBAŞ
  KANATLI
  HAYVAN BESLEME VE YEM
  TÜRKİYE TARIMI
  TÜRKİYE HAYVANCILIĞI
  BİYOMETRİ-GENETİK
  SAĞLIK ve SAĞLIK KORUMA